banner5

banner29

Uluslararası basının cevap beklediği Kaşıkçı soruları

Gündem 21.10.2018, 14:57 21.10.2018, 14:57
Uluslararası basının cevap beklediği Kaşıkçı soruları
Uluslararası basın Suudi Arabistan'ın açıklamasının doğruluğunu sorguladıkları haberlerinde, Cemal Kaşıkçı'nın cesedinin nerede olduğunun da halen bir soru işareti olduğuna dikkat çekti.

Riyad'ın açıklamasına ABD Senatosu'nda kuşkuyla yaklaşanların olduğu belirtilen haberlerde, görevden alınan iki üst düzey görevlinin, Ahmet el Asiri ve Suud el Kahtani'nin, Veliaht Prens Muhammed bin Selman'a yakınlıklarının da altı çizildi.

Washington Post:
Cemal Kaşıkçı'nın köşe yazıları yazdığı ABD merkezli Washington Post gazetesi haberinde, "Ne Kaşıkçı'nın cesedi bulundu, ne de Suudi açıklaması ona ne olduğuna değindi" dedi.

Riyad'ın yaptığı açıklamada Veliaht Prens Muhammed bin Selman'a atıfta bulunulmadığını belirten gazete, ancak görevden alınan iki ismin Veliaht Prens Muhammed'e yakınlıklarına işaret etti:

"(Suud el) Kahtani, Muhammed'in yakın danışmanlarından biriydi, stratejileri çizen ve kararları uygulatan isim olarak biliniyordu. Suudi Arabistan'ı internet üzerinden eleştirenler hakkında bir 'kara liste' hazırlamıştı. Sosyal medyadaki varlığı onu Suudi Arabistan'ın en çok sesi çıkan ve Arap dünyasındaki en görünür yetkililerden biri yapmıştı.
"Suudi Arabistan'ın açıklamasından kısa bir süre sonra 1,3 milyon takipçisiyle paylaştığı tweet'inde, Kahtani 'efendileri' olarak bahsettiği Kral ve Veliaht Prens'e minnettar olduğunu yazdı.
"ABD istihbarat yetkilileri onu tutuklamak için Suudi Arabistan'a götürmek üzere tuzak kurulduğunu söylediklerinde, Kahtani Kaşıkçı'ya önerilerde bulunmuştu ve bu yaz onu Suudi Arabistan'a dönmeye ikna etmeye çalışmıştı.
"Kahtani geçen yıl attığı ve görevden alınmasının ardından şu an çokça paylaşılan tweet'inde şunları söylüyordu: Emir ya da yönlendirme olmadan kendi başıma hareket edebileceğimi sanıyor musun? Ben bir çalışanım ve Kral ve Veliaht Prens'in emirlerinin güvenilir bir uygulayıcısıyım."
Washington Post gazetesi, görevden alınan bir diğer isim olan Suudi istihbarat şefi Ahmet el Asiri'nin bu göreve gelmeden önce, Riyad'ın Yemen'de yürüttüğü savaşın sözcüsü olduğunu yazdı.

Gazetede dikkat çeken bir diğer detay ise, konuyla ilgili yakın bir isme dayandırdıkları, Türk yetkililerin elinde bir ses kaydı olduğu iddiası.

"Konuyu yakından bilen bir kaynağa göre, Türk yetkilileri gazetecinin Suudi ekip tarafından öldürüldüğünü ve parçalandığını kanıtladığını söyledikleri ses kaydını CIA yetkililerine dinletti. Bu kayıt doğrulanırsa, Kaşıkçı'nın ölümünün bir kaza olduğuna ilişkin Suudi açıklamasını Beyaz Saray'ın kabul etmesi zorlaştırabilir."

New York Times:

ABD'de gazeteciler Cemal Kaşıkçı olayının aydınlatılması için protesto gösterisi düzenledi.
ABD merkezli New York Times gazetesi ise, Suudi Arabistan'ın yürüttüğü soruşturmaya yakın bir Suudi yetkilinin Cemal Kaşıkçı'nın ölümüne yol açan olaylarla ilişkin açıklamalarına yer verdi.

Soruşturma sürdüğü için ismini vermek istemeyen bu yetkili, Suudi Arabistan'ın yurt dışında yaşayan muhaliflerin dönmesini emrettiğini, Kaşıkçı'nın 2 Ekim'de İstanbul'daki başkonsolosluğa gideceği öğrenildiğinde, istihbarat şefi Ahmet el Asiri'nin onunla yüzleşmeleri için 15 kişilik bir ekip hazırladığını söyledi.

Ancak onu Suudi Arabistan'a döndürmek için verilen emir bir yetkiliden diğerine iletilirken yanlış yorumlandı ve Kaşıkçı bu kişileri karşısında gördüğünde karşılıklı meydan okuma başladı.

Yetkilinin anlattıklarına göre Kaşıkçı kaçmaya çalıştı, Suudi yetkililer onu durdurdu, yumruklar havada uçuştu, Kaşıkçı bağırdı ve yetkililerden biri onun boğazını sıkınca ölümüne yol açtı.

Yetkili, "Olan biten hiç de uzun sürmedi" dedi
Yine bu anlatıma göre daha sonra yetkililer, önceden tanıdıkları yerel bir kişiye kurtulması için cesedi verdi, dolayısıyla yetkililer cesedin nerede olduğunu bilmiyorlar.

New York Times gazetesi, Türk basınının paylaştığı 15 kişilik ekipteki çoğu kişinin Suudi ordusu ya da güvenlik güçlerinde çalıştığını belirlediklerini ve en az dördünün Veliaht Prens'in korumaları olarak onunla seyahat ettiğini yazdı.

BBC:

Dünyanın birçok bölgesinde Kaşıkçı'nın öldürülmesine tepki gösterildi.
BBC Arapça Servisi ise, Türk basınının Cemal Kaşıkçı'yı öldürmekle suçladığı 15 kişilik ekipte bulunduğunu söylediği Maher Abdülaziz Mutreb'in, Suudi devleti adına casus yazılım teknolojisi kullanmak için eğitildiğini ortaya çıkardı.

BBC'ye konuşan bir kaynak, eğitimcilerin sürekli mutsuz göründüğü için onu "karanlık yüz" olarak adlandırdığını söyledi.
Suudi hükümetine şirketi aracılığıyla casus yazılım teknolojisi pazarlayan bu kişi, Mutreb'in 2011 yılında iki hafta boyunca Suudi vatandaşlarının telefon ve bilgisayarlarına saldırı düzenleyebilmek için eğitim aldığını söyledi.

Riyad'ın dışındaki bir askeri yerleşkede verilen eğitim sırasında Mutreb'in "gelip gittiğini" ve "neredeyse hiç konuşmadığını" söyleyen söz konusu kişi, "Teknik konularda özellikle yetenekli olan insanlardan biri değildi" dedi.
Yorumlar (0)
10
açık
Günün Anketi Tümü
ABD seçimlerinde sizce hile var mı?
ABD seçimlerinde sizce hile var mı?
Namaz Vakti 04 Aralık 2020
İmsak 06:34
Güneş 08:06
Öğle 12:59
İkindi 15:22
Akşam 17:43
Yatsı 19:09
Günün Karikatürü Tümü
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Alanyaspor 9 23
2. Galatasaray 10 20
3. Fenerbahçe 10 20
4. Beşiktaş 9 16
5. Kasımpaşa 10 15
6. Gaziantep FK 10 15
7. Karagümrük 10 14
8. Göztepe 9 14
9. Başakşehir 10 14
10. Konyaspor 9 12
11. Rizespor 9 12
12. Malatyaspor 9 12
13. Hatayspor 7 12
14. Trabzonspor 10 12
15. Antalyaspor 10 10
16. Sivasspor 9 9
17. Erzurumspor 9 9
18. Kayserispor 9 8
19. Denizlispor 9 6
20. Gençlerbirliği 9 5
21. Ankaragücü 8 2
Takımlar O P
1. Altınordu 11 23
2. Ankara Keçiörengücü 11 21
3. Samsunspor 11 20
4. Adana Demirspor 10 18
5. İstanbulspor 10 18
6. Tuzlaspor 10 18
7. Altay 10 17
8. Giresunspor 11 17
9. Bursaspor 11 14
10. Balıkesirspor 11 14
11. Akhisar Bld.Spor 11 13
12. Adanaspor 9 12
13. Menemen Belediyespor 10 12
14. Bandırmaspor 11 11
15. Ümraniye 11 10
16. Ankaraspor 11 8
17. Boluspor 10 7
18. Eskişehirspor 11 1
Takımlar O P
1. Tottenham 10 21
2. Liverpool 10 21
3. Chelsea 10 19
4. Leicester City 10 18
5. West Ham 10 17
6. Southampton 10 17
7. Wolverhampton 10 17
8. Everton 10 16
9. M. United 9 16
10. Aston Villa 9 15
11. Man City 9 15
12. Leeds United 10 14
13. Newcastle 10 14
14. Arsenal 10 13
15. Crystal Palace 10 13
16. Brighton 10 10
17. Fulham 10 7
18. West Bromwich 10 6
19. Burnley 9 5
20. Sheffield United 10 1
Takımlar O P
1. Real Sociedad 11 24
2. Atletico Madrid 9 23
3. Villarreal 11 20
4. Real Madrid 10 17
5. Sevilla 9 16
6. Cádiz 11 15
7. Barcelona 9 14
8. Granada 10 14
9. Athletic Bilbao 10 13
10. Elche 9 13
11. Getafe 10 13
12. Eibar 11 13
13. Deportivo Alaves 11 13
14. Valencia 11 12
15. Real Betis 11 12
16. Osasuna 10 11
17. Real Valladolid 11 10
18. Celta de Vigo 11 10
19. Levante 10 8
20. Huesca 11 7