Hâlâ Yeni Bir 'Saatleri Ayarlama Enstitüsü' Yok

Türkiye Yazarlar Birliği’nin hazırladığı ‘Türkiye Kültür ve Sanat Yıllığı 2017’de aralarında şiir, roman, hikâye, eleştiri ve sinemanın da bulunduğu 15 ana başlıkta değerlendirme yapılıyor. Roman kategorisini yorumlayan Alâattin Karaca, Tanpınar’ın romancılığının hala aşılamadığını ‘Saatleri Ayarlama Enstitüsü’nün üzerine çıkan bir eserin henüz ortaya konulmadığını belirtiyor.

Hâlâ Yeni Bir 'Saatleri Ayarlama Enstitüsü' Yok

Geçen yıl birbiri ardına kayıplar yaşadık. Tanzimat’tan bu yana varolan geçiş dönemi olgusu, terör, konjonktürel dalgalanma, yitirilen gelenekler ve özden kopma neticesinde asimilasyon, kayıpların nedenleri arasında sıralanıyor. Ancak hiç kuşkusuz bunun en büyüğü 15 Temmuz darbe girişimi olarak zihinlerde yer ediniyor. Bu, bizi her açıdan büyük acılara sürüklese de yazarlar ve kültür adamlarına göre Türkiye’nin özünde yatan büyük dinamizm belirmeye başladı. Dinamizmi daha da açığa çıkaracak olan ise kültürel değerlerin korunması ve yüceltilmesinden geçiyor.


17-04/27/27krsp15-zaferkalaycioglu1-1493261018.jpg


Türkiye Yazarlar Birliği’nin yayımladığı ‘Türkiye Kültür ve Sanat Yıllığı 2017’de şiirden romana, hikâyeden sinemaya, toplumsal ve siyasi hayattan İslam dünyasına 15 kategoride geçmiş ile bağ kurularak incelemeler yapılıyor.


Yorumlarda kültür sanat alanında geleceğin yapılandırılmasında, milli değerlerden ayrılmamak gerektiğinin altı çiziliyor. “Varlığımızın şartı sağlam adamdır. Bu adamı ortaya çıkaracak yol, yordam, eğitim, öğretim neyse kurtuluşumuz odur” ifadesinin vurgulandığı kitabın bölüm yazanları arasında Prof. Dr. Murat Yülek, Ercan Yıldırım, Ahmet Varol, Dr. Ali Özgün Öztürk, Zeynep Arkan, Necip Tosun, Zeynep Hicret, Alâattin Karaca, İbrahim Ulvi Yavuz, İbrahim Demirci, Hüseyin Akın, İdris Ekinci, Nebahat Konu Yılmaz, Gülcan Tezcan, Alptuğ Topaktaş, Aykut Ertuğrul, Dilara Coşkun, İbrahim Eryiğit, İrfan Dağ, Orhan Gazi Gökçe, Şafak Çelik, Selçuk Küpçük, Taceddin Ural ve Ahmet Şenol bulunuyor. Çalışmadan birkaç başlık şöyle...



ROMANLAR POPÜLER EDEBİYATA TESLİM


Roman / Alâattin Karaca: Romanımızın popüler edebiyata teslim edildiğine dikkat çeken Prof. Dr. Alâattin Karaca, anlatmaya 1980’den bu yana kıyaslama yaparak başlıyor. Özellikle Tanpınar’ın romancılığının hala aşılamadığını ve ‘Huzur’ ile ‘Saatleri Ayarlama Enstitüsü’ gibi romanların üzerine çıkan eserlerin henüz ortaya konmadığını belirtiyor. Ancak asıl mesele ise romanların toplumu yansıtan meseleler etrafında örülmemesi ve metinlerin artık oyun aracına dönüşmesi! Karaca’ya göre bu nedenlerden dolayı da Türk romancılığı kaliteden ödün veriyor ve içi boşalıyor.



DERGİLER ŞİİRDE ÇITAYI YÜKSELTMELİ


Şiir / Zeynep Arkan: Şiirde aşamadığımız sorunun yenilik meselesi olduğuna dikkat çekilen kitapta, şiirin herkesin yazabileceği kolay bir metne dönüştüğü belirtiliyor. Üretim artarken sağlam şiiri yapısının/üslubunun yerini neredeyse maniler alıyor. Bu konuda en büyük yardım dergilere düşüyor. “Edebiyat dergileri özellikle şiirde çıtayı yükseltmek zorunda, şiir edebiyat dergilerinde yaşayan bir sanattır” ifadesine yer verilen kitapta, sürekli negatif eleştiri yapılmasının, bir yetersizlik göstergesi olduğu kaydediliyor. Zeynep Arkan, edebiyat dergilerinde okuyucuyla buluşan başarılı şiir örneklerinden bir seçki yapıyor.



HİKAYE SANATI ZENGİNLEŞİYOR


Hikaye / Necip Tosun: 2016’nın öykücülüğümüz açısından zengin bir yıl olduğuna dikkat çeken Tosun, hikayemizin durumunu edebiyat ve popüler edebiyat ayrımı üzerinden değerlendiriyor. Tosun bazı yayınevlerinin öykü yayıncılığı hususunda öne çıktığını söylüyor. “Hece Öykü, Notos, Post Öykü dergileri yayın hayatını sürdürüyor, bunların yanına da Öykü Gazetesi eklendi” diyen Tosun, seçilen temalar açısından duygu ağırlıklı öykülerle düşünce ağırlıklı hikâyelerin kaleme alındığını kaydediyor. En iyi öykü kitapları arasında ise Mustafa Kutlu’nun İyiler Ölmez’ini, Cemal Şakar’ın Kara’sını, Yıldız Ramazanoğlu’nun ‘Bu Sefer Lila Olsun Saçların’ı sıralıyor.



TÜRK FİLMLERİ HOLLYWOOD’U GERİDE BIRAKTI


Sinema - Gülcan Tezcan: Sinemada gişe ve dağıtım sorunlarını değerlendiren Tezcan, festivalleri, uluslararası yarışmaları ve ödülleri listeliyor, geçen yıl vizyona giren 355 filmin 134’ünü yer yapımların oluşturduğunu ifade ediyor. Kültür Bakanlığı’nın yürüttüğü sinemacıları teşvik politikasıyla, Türk filmlerinin Hollywood’u geride bırakan gişe başarısı elde ettiğine dikkat çekiyor ama yalnızca gişeye endeksli sinemayı da eleştiriyor. Tezcan ‘Sinemacıların 15 Temmuz İmtihanı’ başlıklı yazısında ayrıca Tarık Akan’dan Erdal Tosun’a, Vedat Türkali’den Ülkü Erakalın’a sinemamızın acı kayıplarını da anmadan geçmiyor.


KARAR

Güncelleme Tarihi: 27 Nisan 2017, 11:08
YORUM EKLE
SIRADAKİ HABER

banner5